vrijdag 26 februari 2016

Miskraam #4

Hoi!

Het wordt langzaamaan een gewoonte. Miskramen. Hoeveel ga ik er nog krijgen? Wanneer mag ik dan eindelijk moeder worden van een tweede kindje? Het is niet alleen de wens naar een kind, het is daarnaast de wens naar een groot gezin. Ik heb altijd gezegd, doe mij maar vier kinderen! Nou van het "doe mij maar" ben ik al terug gekomen en daarnaast is het maar de vraag of ik nog wel een kind kan krijgen.
Bron: Pinterest.com
Het zwanger worden gaat goed, al wel vier keer (zonder Lois erbij geteld) alleen ze willen niet doorzetten. Ik heb na de derde miskraam meerdere bloedtesten gehad. Het is één keer bloedprikken, maar er wordt van alles getest. Chromosomen, schildklier en stollingsziekten. Ik heb niks. In ieder geval niets wat er getest kan worden. Wat is er dan mis met mij? Die vraag gaat vaak door mijn hoofd, het is dat duiveltje die dan even tegen je praat. Is het dan omdat ik PCOS heb en overgewicht? Ik drink niet, rook niet en gebruik geen drugs.  De artsen hebben geen antwoord. Met PCOS heb je een nihil kans groter op een miskraam dan anderen, dus dat zal het niet zijn. Dit is hetzelfde voor overgewicht. Maar ja, de combinatie dat zal het zijn! De arts probeert mij gerust te stellen en zegt dat ik altijd nog een grotere kans heb om wel een voltooide zwangerschap te krijgen dan niet. Daar halen we dan maar de hoop vandaan. 

bron: Pinterest.com

Ondertussen gaan we weer door. Ik ben moe, mijn lichaam is er klaar mee. Maar mijn geest zegt mij dat ik door moet gaan. Ik ben nog jong, tenminste dat probeer ik mijzelf wijs te maken. We hebben de tijd. Maar is dat wel zo? Hoeveel kansen ga ik nog krijgen? Hoeveel miskramen kan ik nog aan? De tijd zal het leren. Ik heb over vier weken weer een afspraak bij het vruchtbaarheidscentrum en dan gaan we er over praten. Ik denk dat we gewoon doorgaan met de Gonal-f injecties, want het lukt toch wel elke keer om zwanger te raken. IVF klinkt voor mij nog ver weg, maar die optie zal er ooit aankomen als het niet gaat lukken. 

Ik geniet ondertussen van Marcel en Lois en het gezinnetje die wij al vormen. Ik probeer te genieten van de kleine dingen, al is dit toch wel lastig. Maar we komen er wel. Mijn motto is altijd "het komt allemaal wel goed.." Maar wat als het niet goed komt? De tijd zal het leren. 

xxx
Bron: Pinterest.com

1 opmerking:

  1. Hoi Maaike,
    Omdat ik zelf een week geleden een (eerste) miskraam heb gehad ben ik op zoek naar andere verhalen om mij een beetje steun te geven. Ik kwam ook jouw blog tegen. Wat naar dat je vier miskramen hebt gehad. Ik kan alleen maar zeggen dat ik mij kan voorstellen hoeveel pijn dat moet doen. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen