woensdag 20 mei 2015

Babyshower.

Hoi!


Je kent ze wel, die ontzettend Amerikaanse babyshowers. Waar de moeder voor de geboorte allemaal cadeautjes krijgt en straks met de geboorte weer een heleboel. Ik ben helemaal niet tegen de babyshowers, maar ik dacht bij een opmerking van mijn vader na toen hij zei "maar wat als het straks niet goed is bij de geboorte?" Ik had daar dus nog helemaal niet over nagedacht en dat terwijl ik zelf een kindje heb met "beperkingen". 

Ik zou als ik zwanger ben wel een babyshower willen, want waarom zou je je zwangerschap niet vieren? Nu na anderhalf jaar proberen voor een tweede, zou ik zeggen maak van alles een feestje. Van de eerste echo, eerste rompertje tot een babyshower. Maar het is wel goed om te blijven bedenken dat het niet vanzelfsprekend is om een "gezond" kindje te krijgen. Ik heb zelf een dochter met een beperking en ik werk op een kinderdagcentrum voor kinderen met verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen. Als je een gezond kindje krijgt moet je jezelf nagaan dat het echt een wonder is, hoe de natuur dit voor mekaar heeft gekregen. Voor mij zal een tweede zwangerschap dan ook vol angsten zitten tot het kindje is geboren. Allereerst tot de eerste echo, om het hartje te zien kloppen na mijn miskramen. Maar verder tot de 20 weken echo, ziet alles er goed uit en is het zoals op het scherm te zien is gezond? Hierna is het sowieso tot de geboorte spannend, want bij Lois zagen we pas dat zij een oogje miste drie dagen na haar geboorte. Nu zal ik wel een uitgebreidere echo krijgen, waar ze het wel op kunnen zien of het kindje 1 of 2 oogjes heeft en zelfs dat zegt dan nog niks. Er zitten bij mij kinderen op het kinderdagcentrum waar pas later na de geboorte werd ontdekt dat ze een stofwisselingsziekte, autisme of een ander syndroom hebben. 


www.pinterest.nl


Wat is hier eigenlijk mee wil zeggen is dat veel ouders niet bewust zijn van het feit dat het anders kan gaan. Iedereen vindt het vaak vanzelfsprekend om een gezond kindje te krijgen. Maar zo vanzelfsprekend is dit helemaal niet. Toen ik zwanger raakte, was ik mij helemaal niet bewust van het feit dat het fout kon gaan tijdens de twintig weken echo. Ik dacht, "yes, ik krijg te horen of ik een jongen of meisje krijg!". Dit verliep uiteindelijk heel anders en moest ik uiteindelijk een vruchtwaterpunctie. Hier kwam uiteindelijk niets uit. Wat dus uiteindelijk niets zegt over de algehele gezondheid en verstandelijke ontwikkeling van de baby. Maar dat terzijde. 

Wij hebben daarom tot zeker vier jaar na de geboorte weer gekozen voor een tweede kindje. Omdat wij alle zorgen van Lois niet over willen dragen naar een tweede kindje. Nu wij weten dat het tweede kindje net zoveel kans heeft op een beperking als iedere andere ouder kans heeft op een kindje met een beperking zijn we er toch voor gegaan. Lois haar beperkingen zijn waarschijnlijk uit "toeval" ontstaan. Ze hebben namelijk geen verklaring gevonden. (Hier zal ik later een keer een aparte blog over schrijven.) 

www.pinterest.nl

Maar om terug te komen op het onderwerp babyshower, want ik dwaalde een beetje af. ;) Van het weekend heb ik mijn eerste babyshower gehad van mijn nicht. Zij is nu 35 weken zwanger van haar eerste baby (een meisje). Wat was het leuk! Om haar te verassen en te vieren dat ze zwanger is, van een waarschijnlijk mooi, lief en (hopelijk) gezond kind. 

xxx

Was jou kindje wel gezond geboren of kreeg je bij de 20 weken echo te horen dat er wat mis was met de baby? Laat het me weten in de reacties. Ik weet hoe het is en hopelijk bij een tweede zal het straks "goed" gaan. 

www.pinterest.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten