woensdag 24 september 2014

Mijn "tiener" zwangerschap van Lois.

Op tv zie je veel programma's zoals "4 handen op 1 buik", "Teen mom"en "16 & pregnant". Ik was net 19 toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van Lois. Ik was dus nog net een "tiener", en dus een tienermoeder. Nu is mijn verhaal wel anders dan hoe je het op televisie te zien krijgt, maar laten we beginnen. :) 



Marcel en ik waren op vakantie in Italië, hier kreeg ik een gevoel dat er iets niet klopte en ik heb toen daar een zwangerschapstest gekocht. Ik heb deze thuistest pas bij thuiskomst in mijn eentje, midden in de nacht gedaan. (Dit was half september 2008) Want stel dat het wel zo was, dan kon Marcel niet meer "veilig" naar huis auto rijden. Maar ja hoor, er was een 2e streepje te zien! Ik schrok natuurlijk ontzettend en er kwam zelfs 1 seconde de gedachte van een abortus in mijn hoofd. De volgende ochtend (want ik deed de test om 3 uur in de nacht) ging ik naar Marcel en liet hem de test zien en zijn reactie was "WAT! Dat kan echt niet, en nu gaan we het zeker weghalen of niet?" Mijn reactie daarop was dat ik zij, "Nee ik ga het niet weghalen, ik ben 19 en we willen al samenwonen dus dit kind blijft bij mij". 

Nu nog mijn ouders.. Mijn moeder reageerde erg geschrokken en vertelde mij ook "denk er goed over na, wat je nu gaat doen" en zij heeft het tegen mijn vader vertelt en die reageerde "Oo wie Maaike of Femke?" toen mijn vader hoorde dat ik het was reageerde hij heel droog "Oo gelukkig niet Femke" (zij was op dat moment 16 jaar) en natuurlijk was hij wel erg geschrokken. 

Marcels ouders reageerde heel anders en hebben het eigenlijk heel mijn zwangerschap niet over de zwangerschap gehad. Mijn schoonmoeder had het niet tegen mijn schoonvader gezegd en hij hoorde het in een keer midden op het winkelcentrum "gefeliciteerd hè opa!".. Mijn schoonmoeder had het wel tegen iemand anders vertelt en die reageerde dus met "Gefeliciteerd hè opa!". Dan sta je ook met een mond vol tanden. 


Een week nadat wij wisten dat ik zwanger was, kregen we te horen dat we een huis konden kopen en dit is toen allemaal zo snel gegaan dat we er 14 februari 2009 al in zaten en 7 april is Lois geboren. 

Nu verliep mijn zwangerschap verder voorspoedig en had ik geen last van kwaaltjes. Maar tijdens de 20 weken echo zagen ze bij Lois een navelbreukje in combinatie met 2 strengen in de navelstreng ipv  3 strengen, De echoscopist reageerde "Nu heb je een vergrote kans op een mongooltje, dus moet je een vruchtwaterpunctie.." Marcel en ik stonden met ons mond vol tanden en gingen beduusd weg van de echo, wat normaal een "leuke echo kan worden met geslachtsbepaling" liep nu uit op een bange en spannende periode. Ongeveer een week later kreeg ik de vruchtwaterpunctie en op 24 december kregen we te horen dat er niets aan de hand was met het kindje en daarnaast dat het een meisje zou worden. Dan valt er toch een last van je af, en weet je alleen dat ze haar gaan opereren na de geboorte en meer niet. Maar mijn moeder reageerde al "Dit is geen garantie dat er nu helemaal niets aan de hand is met het kindje" en gelijk had mijn moeder.. Ik zal over mijn bevalling en de periode erna nog een aparte blog schrijven, anders wordt het een te lange blog. 

Na 36 weken en 5 dagen is Lois op 7 april 2009 geboren.

Iedere zwangerschap verloopt anders, al ben je dertig en wordt je voor het eerst moeder of ben je 19 en zit je in een onzekere periode. Veroordeel elkaar niet en probeer er zoveel mogelijk van te genieten, al hang je nu dagenlang boven de wc pot. Neem de rust, eet gezond en praat er met iemand over als jij toevallig niet kan genieten van de zwangerschap. Ik ben nu 25 jaar en heb geen dag spijt dat ik voor de keuze ben gegaan om Lois te houden, zonder haar had ik niet zoveel kracht gekregen en de motivatie om door te blijven gaan. Lois geeft mij nog elke dag vreugde, liefde en dankbaarheid. 

Hoe is jou zwangerschap verlopen? Of ben je nu ook zwanger of ben je een tienermoeder? Laat het mij weten in de reacties :). 

Enjoy! xxx

Lois 2/3 weken oud. 


1 opmerking: