donderdag 10 juli 2014

PCOS, wat nu?





Ik heb besloten deze blog met jullie te delen, omdat er vast wel meer vrouwen zijn met PCOS en ik nu al weinig ervaringsverhalen in het Nederlands kan vinden. Dus maak ik zelf wel een blog met informatie over PCOS en het verloop om met PCOS zwanger te raken. 

Ik was 12 (!) toen ik voor het eerst ongesteld werd, dit was vanaf het begin al niet pijnloos. Ik kon soms niet lopen van de pijn. Daarnaast was mijn cyclus niet regelmatig 28 dagen, maar ging er vaak 6 weken overheen. Toen ik 14 was, begon ik aan de pil. De pil zou mijn pijn verlichten en mijn cyclus regelmatig maken. Dit klopte, ik had geen last meer van mijn buik en ik werd netjes elke maand ongesteld. Toen ik 18 was en als samen met mijn vriend was, heb ik een maand gehad waar ik slordig de pil slikte en vanuit deze "dommigheid" is mijn mooie dochter Lois gekomen. (Hier maak ik later een aparte blog over.) Nadat Lois geboren was, gebruikte ik geen pil meer (wel gewoon een condoom.. natuurlijk!) maar in het eerste jaar na Lois was ik nog best regelmatig ongesteld en dit werd al snel 5 weken, 6 weken tot 1x zelfs 12 weken! Ik heb zo'n app waar ik het bijhoud en vanaf 2012 ben ik 13 keer ongesteld geweest en dit hoor je normaal in een jaar te zijn. Tot oktober 2013 was dit wel lekker makkelijk, maar als je kinderen wilt dan is het toch best vervelend. 

Normaal is een cyclus ongeveer 28 dagen, en na de eerste dag van je menstruatie 14 dagen opgeteld krijg je een eisprong. Dit is makkelijk te berekenen en met ovulatietesten goed op te meten. Maar met een cyclus van soms 80 dagen is dit best lastig. 

In ieder geval.. Mijn vriend en ik zijn 26 juni 2014 naar de gynaecoloog geweest. Omdat ik tot nu toe nog niet zwanger ben, en gewoon is wilde kijken naar mijn onregelmatige menstruatie. Vooral nu we er bewust mee bezig zijn. Bij de gynaecoloog moet je een vragenlijst invullen, krijg je een inwendige echo en wordt er bloed geprikt. Tijdens de inwendige echo werd het al duidelijk, we zagen in beide eierstokken allemaal rondjes (onvoltooide eitjes) en dan weet je eigenlijk al genoeg. PCOS! Ik hield hier namelijk al rekening mee, want mijn nicht heeft dit ook en je komt het 1 en ander tegen op internet. Maar toch slaat het binnen als een bom, want je hoopt op natuurlijk NIETS. 


Wat houdt PCOS precies in? 
Als je precies wilt weten wat PCOS inhoud, klik dan op deze link -> http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/PCOS.pdf 

Het komt er op neer, ik raak minder snel zwanger. (Het is niet onmogelijk om zwanger te raken met PCOS, kijk maar naar Lois.) Om weer een regelmatige cyclus te krijgen kan je hiervoor medicatie krijgen, om je menstruatie weer op gang te laten komen en om hierna een eisprong op te wekken. De eisprong opwekken doen ze met behulp van Clomifeencitraat (Clomid) en als dat niet werkt met Gonadotrofine- injecties. Als er met beide medicijnen geen resultaat behaald is, wordt er verder gekeken naar IUI (Inseminatie van het eitje en de zaadcel in de baarmoeder). Maar laten we hopen dat het met de Clomid al gaat lukken! 

Daarnaast hebben vrouwen met PCOS sneller kans om aan te komen (ivm insuline resistentie, te veel aanmaken van insuline) en als vrouwen met PCOS te zwaar zijn worden de symptomen van PCOS erger. Het is dus als het ware een vicieuze cirkel. Nu ben ik ook niet de allerslankste, en is mij geadviseerd om sowieso 5 kilo af te vallen. (dit kan de kans op een spontane eisprong vergroten!) Maar zoals je misschien wel snapt, is dat niet het allermakkelijkste met PCOS..  Dit betekent GEEN suikers meer voor mij en mijn hele eet schema ombuigen naar gezond. Ik ben gelukkig altijd al wel bewust van suikers geweest, maar "oo wat hou ik toch van lekker eten" :). 

Ik heb gelukkig geen last van  haaruitval, of acne en dit hoort ook bij PCOS. Ik hoop dus dat ik het kan voorkomen met afvallen.



Ik heb 23 juli weer een afspraak met de gynaecoloog, dan krijg ik mijn bloeduitslagen en gaan we kijken naar "hoe nu verder?"  Hopelijk zijn de bloeduitslagen positief, en is er niet nog meer aan de hand. (Bijv. dat ik al suikerziekte heb, of last heb van mijn schildklier etc.) 

Ik hou jullie op de hoogte, en we blijven positief! :)

xxx





Geen opmerkingen:

Een reactie posten